Nabízí se lakonická odpověď – protože proto :). Nebudeme však tak struční a odpovíme trochu obšírněji. Začnu trochu oklikou – když jsem si na konci minulého století přebírala na mé brněnské „alma mater“ (VUT Brno) diplom s titulem inženýr říkala jsem si, že moje vzdělání a vzdělávání dosáhlo vrcholu a již nikdy více se nebudu muset učit 🙂 Samozřejmě to byla zcela naivní představa – ani ne po 2 letech jsem se musela začít prokousávat nástrahami a taji účetnictví, zdokonalovat si a prohlubovat si své znalosti a především dovednosti při práci s počítačem a nejrůznějšími „záludnými“ programy … Nakonec se celoživotní vzdělávání stalo mým koníčkem i pracovní náplní. Vzdělávání dospělých se tak věnuji již 20 let 🙂
Proč potřebujeme někoho, kdo bude vzdělávat naše zaměstnance a kolegy?
Za celou dobu, kterou se věnuji vzdělávání dospělých, mohu konstatovat, že vývoj ve všech oblastech jde tak rychle dopředu, že cokoliv se dnes naučíme, nemusí být již zítra aktuální. Ano – trochu to s tou rychlostí přeháním, ale zase ne tak moc. Ještě před několika lety nám stačilo se naučit pracovat např. s novou verzí textového editoru a několik let jsme si s tím bez problémů vystačili. Tedy do té doby, než nám zaměstnavatel vyměnil starý počítač za nový s novými verzemi programů 🙂
Dnes je situace přece jen jiná – průběžně se objevují nové a nové verze softwarů, v průběhu roku nám zákonodárci přichystají aktuální změny zákonů a předpisů. Zaměstnavatelé požadují, aby se jejich zaměstnanci nejlépe teď hned domluvili anglicky, německy, italsky, … A nepotřebují, aby se zdlouhavě učili gramatiku, ale aby se především domluvili, … Objevují se nové, efektivnější metody výuky – doba, kdy jste se zapsali do kurzu a čekali, že vám někdo nové znalosti „nalije“ do hlavy jsou nenávratně pryč …
Takto bychom mohli pokračovat dál a dál … Ale k věci – dnes v podstatě každá firma potřebuje někoho, kdo je odborníkem v dané oblasti a současně také někoho, kdo je schopen své znalosti a dovednosti předat např. kolegům. A zde je „jádro pudla“ – ne každý odborník současně ví, zná a umí předat své znalosti a dovednosti někomu jinému. A to se už dostáváme k odpovědi na otázku „Proč Profesionální lektor?“ Protože potřebujeme ve firmě někoho, kdo nás bude průběžně učit a vzdělávat a seznamovat s novinkami v našem oboru a musí to UMĚT!
Proč se naučit vzdělávat dospělé právě u nás?
Protože to umíme 🙂 V posledních letech u nás prošla kurzem a profesní zkouškou „Lektor dalšího vzdělávání (75-001-T)“ více jak stovka úspěšných absolventů. Specializace účastníků kurzu jsou velmi široké – výuka cizích jazyků (angličtina, němčina, čínština, vietnamština, …). Jsou mezi nimi i lektoři IT, účetnictví, Soft skills, učitelé autoškol, lektoři lyžování, potápění, lektoři kurzů šití, lektoři masérských kurzů, … Dále to jsou lektoři první pomoci, lektoři z řad Armády ČR (školícího střediska ve Vyškově), lektoři z Policie ČR, Státního telekomunikačního úřadu, atd. Jak je vidět, vzdělávání dospělých zasahuje všechny oblasti – jak v komerční, tak i ve státní sféře.
Za tu dobu, kdy kurz „Profesionální lektor“ pořádáme, se dá říci, že jsme ho již „vychytali“. Nejen co do obsahu (ten je v principu dán standardem profesní zkoušky), ale také do organizace a realizace. V posledních letech jej realizujeme v tzv. kombinované podobě. Tj. jeden den v týdnu prezenčně + distančně (samostudium, zpracování vlastního vzdělávacího projektu a ukázky výuky). Celkem se jedná o 5 dnů prezenční výuky (od 8:00 do 15:00 hod) + 1 den zkoušky. Další variantou je odpolední kurz – 10 odpolední (od 16:00 do 19:00 hod) + 1 den zkoušky.
Co se tedy na kurzu naučíte?
- V první řadě získáte znalosti a orientaci v pojmech – cílová skupina, vzdělávací cíle, kompetence, učební plán, výukové metody, didaktické pomůcky, evaluace, validace, …
- Postupně si připravíte vlastní vzdělávací projekt – v úvodu obdržíte jako pomůcku strukturu projektu, do které si postupně doplníte jednotlivé části. Zpracování projektu si děláte v rámci distanční části výuky, tj. v době a na místě, které vám nejvíce vyhovuje.
- Rozpracované části projektu pak máte možnost poslat mailem ke konzultaci. Získáte tak zpětnou vazbu co je v pořádku, co máte upravit atd.
- Po dohodě s ostatními účastníky probíhá průběžná konzultace ke zpracovaným úkolům i v rámci prezenční části výuky. Výhodou je, že tak můžete získat i názory „nezaujatých“ kolegů. A vás při prezentaci ostatních úkolů může napadnout i využitelnost pro vlastní výuku 🙂
- V průběhu prezenční části vždy zařazujeme i nejrůznější cvičení, testy, aktivizační metody apod., které vám, jako lektorům, mohou pomoci při práci se skupinou.
- Ke konci kurzu pak mají účastníci možnost vyzkoušet si prezentaci svého vzdělávacího projektu včetně ukázky vlastní výuky. Opět je tak možnost získat zpětnou vazbu a lépe se ke zkoušce připravit. V podstatě u každého kurzu dochází k tomu, že si účastníci upravují svoji ukázku výuky včetně ukázky aktivizační techniky tak, aby splnili podmínky zkoušky.
Jak probíhá profesní zkouška?
Zkouška „Lektor dalšího vzdělávání (75-001-T)“ je dána standardem Národní soustavy kvalifikací.
Skládá se:
- z obhajoby vlastního vzdělávacího projektu – připravíte si v průběhu kurzu
- z ukázky vlastní výuky a zapojení účastníků vzdělávání v rozsahu 20 minut – vyzkoušíte si v průběhu kurzu
Celá zkouška je pak v rozsahu 2-4 hodin na každého účastníka.
Kdy a kde se můžete přihlásit
Stačí si na našem webu vybrat termín, který vám bude nejvíce vyhovovat, vyplnit přihlášku a odeslat ji.
Denní kurz – termíny
Odpolední kurz – termíny
Aktuálně není vypsaný žádný termín, v případě zájmu můžete kurz poptat na emailu info@poc-sluzba.cz.
Reference z posledního kurzu Profesionální lektor
První reference je od účastnice ze společnosti Český telekomunikační úřad:
„Byla jsem velmi spokojena. Jako naprostý začátečník v dané problematice jsem získala potřebné znalosti a dovednosti. Děkuji“
Druhá reference je od účastnice z brněnské Městské policie:
„Děkuji za váš přínos pro moji pracovní činnost.“