On-line výuku akreditovaných kurzů jsme zahájili mezi prvními v ČR již v dubnu 2020. Jednalo se o kurzy s akreditací MŠMT ČR pro DVPP (Další vzdělávání pedagogických pracovníků). Na těchto jedno či dvoudenních kurzech jsme si vyzkoušeli, jak online technologii, tak i dodržení směrnic a nařízení podmínek realizací. Dokonce jsme měli i kontrolní dohled pracovníků z MŠMT ČR.
Výběr SW platformy pro výuku
Již koncem března 2020 jsme provedli průzkum a testování velkého množství všech dostupných platforem pro online výuku. Psali jsme o tom v našem článku na DVPP s názvem Co použít pro online výuku?. Jehož výsledkem bylo, že jsme si na našich serverech nainstalovali SW platformu Jitsi meet. Na této platformě jsme úspěšně učili až do pololetí roku 2020 a to za dodržení všech směrnic, nařízení a podmínek pro realizaci on-line výuky.
Podmínky realizace rekvalifikačních kurzů on-line
Během prázdnin roku 2020 došlo k uklidnění situace a také ke zveřejnění závazných podmínek, za kterých je možné realizovat rekvalifikace formou online. V září jsme vypsali jako náš první on-line rekvalifikační kurz „Manažer projektu“. Rozhodnutí, že právě tento kurz bude první, který vypíšeme jako „online rekvalifikaci“ bylo založeno na našich zkušenostech právě z on-line realizace Přípravného kurzu na profesní zkoušky na Manažera projektu. Tento kurz proběhl on-line pro pracovníky tří Okresních hospodářských komor z jara 2020. Na tento vypsaný termín se nám ozvaly celkem tři firmy, které měli zájem realizovat online rekvalifikaci v rámci svých projektů. A v tom okamžiku začalo ujasňování detailních podmínek, za kterých je možné jednak realizovat on-line rekvalifikace, ale také ještě podmínky uznatelnosti nákladů v jejich projektech.
Jak jsme se na on-line výuku rekvalifikačního kurzu připravovali
V okamžiku, kdy se nám do on-line rekvalifikačního kurzu přihlásili účastníci s informací, že se bude jednat o účast hrazenou z OP Zaměstnanost, jsme vstoupili do jednání s příjemci. Zahájili jsme vyjednávání o konkrétních krocích, jak pro realizaci výuky on-line, tak i dokladování průběhu výuky tak, aby byly naplněny všechny podmínky jak MŠMT ČR, tak i MPSV ČR, jako poskytovatele podpory.
Pro online výuku jsme měli připraveno SW prostředí Zoom, které umožňovalo jak plný komfort pro lektora, tak i naplnění všech technických požadavků na záznam výuky.
- Počínaje kvalitou zobrazení pro „printscreeny“,
- jednoznačnou identifikací účastníků
- a v neposlední řadě také pro povinný záznam jak audia, tak i videa z výuky.
Zahájení on-line rekvalifikace
Díky zkušenostem se zahájením výuky on-line již na jaře, jsme věděli, že klíčovým bodem úspěchu zahájení online výuky je odstranění dvou bariér. První bariéra se týká jistého strachu účastníků z, pro ně, nové formy výuky. V druhé řadě pak také i technického zvládnutí zapojení se účastníků do výuky na jejich PC, noteboocích, tabletech, případně chytrých telefonech.
Takže postup byl jasný – před první oficiálním výukovým dnem jsme všem účastníkům zaslali link na připojení zkušebního, neboli testovacího, připojení do virtuální on-line učebny. Se všemi účastníky jsme si prošli celé virtuální prostředí, seznámili jsme se všemi důležitými funkcemi, včetně vzájemné hlasové komunikace a písemné formou chatu. Díky tomuto postupu se nám podařilo eliminovat všechny obavy účastníků z výuky. Následný výukový den pak proběhl naprosto bez jakýchkoliv komplikací v plném rozsahu s dosažením výukových cílů.