Proč pro 21. století? Protože kolem nás je VUCA World – vše se vyvíjí a mění kolem nás velmi rychle. Tím pádem také naše stávající znalosti a dovednosti se musí vyvíjet v souladu s okolním světem. Celoživotní vzdělávání je pro úspěšnost v práci i v soukromém životě stále více důležité. Také metody a techniky ve vzdělávání se musí měnit tak, jak se mění i samotný obsah vzdělávání.
Za posledních 10 let máme více jak 200 úspěšných absolventů profesní zkoušky Lektor/Lektorka dalšího vzdělávání a mezi nimi je i spousta lektorů cizího jazyka. Je krásné pozorovat, jak se výuka jazyků mění, jak se mění metody výuky – už to není jen klasické drilování slovíček a gramatiky! Co lektor, to jiné metody a techniky výuky – i proto je pak možné si vybrat, co komu bude lépe vyhovovat. Toto je jen jeden z příkladů, jak se vyvíjí a mění výuka během posledních let.
Jak tedy na to?
Je důležité si uvědomit, jak jsem na tom já, jako lektor. Nejen po odborné stránce, ale také i které metody výuky budou vyhovovat danému tématu, účastníkům vzdělávání, ale také mě, jako lektorovi.
Metody výuky jsou systémem vyučovacích činností a učebních aktivit, jež mají vést k dosažení výchovně vzdělávacích cílů.
Tolik říká teorie. Jak je to prakticky? Výukové metody lze rozdělit na:
- klasické – slovní, názorně-demonstrační, dovednostně-praktické,
- aktivizující,
- komplexní.
Co, do které kategorie patří, si spolu probereme na našem on-line kurzu Profesionální lektor. Součástí kurzu je i přístup na náš e-learningový portál – najdete zde i ukázkové lekce.
Některé výukové metody jsou však vhodnější než jiné, protože si díky nim účastníci dokáží zapamatovat větší množství probíraného učiva.
Tzv. Dalova pyramida učení říká, že jsou schopni naučit se nejvíce z toho, co sami udělali. Z tohoto důvodu je vhodné volit spíše metody aktivizující, při nichž účastníci sami vykonávají činnosti, které se učí.
Jak je to s využitím aplikací a technologií ve výuce?
Jak jsme uvedli výše, je pro efektivní výuku důležité zařadit, pokud možno, co nejvíce aktivních metod učení. Můžeme využít celou řadu nástrojů. Já ve výuce používám např. mentimeter a Slido. Obě webové aplikace je možné používat zdarma a vytvoření, např. nové ankety, je otázkou chvilky. Slido nebo formuláře Google používám také pro rychlé testy. Účastníci mohou psát nebo vybírat odpovědi anonymně. Díky tomu jsou sebevědomější, že se mohou zapojit, vyjadřovat své názory a nemusí se bát, že se „mýlí“ nebo že je někdo za jejich názory odsoudí. To je výhodné, pokud používáte např. metodu brainstormingu – v prostřední Mentimeter je to prezentace Word Cloude. Výstupy lze také stáhnout jako obrázek nebo PDF dokument a dále s nimi pracovat.
Jako další aktivizační prvek můžete použít např. losovací kolo. Zadáte jména účastníků a kolo roztočíte. Jak na to, najdete zde.
A co lektor a AI?
Nástroje umělé inteligence nám mohou velmi pomoci. Je důležité si uvědomit, že to stále jsou jen nástroje a je na nás, jak s nimi budeme pracovat. Můžeme si pomocí nich připravit např. novou aktivitu, cvičení, příklad do výuky, atd. Mohou nám pomoci zpracovat vzdělávací cíle pro konkrétní skupinu účastníků. Mohou nám pomoci vybrat vhodné metody výuky, atd. Součástí našeho kurzu jsou i praktické ukázky využití např. ChatGPT, Copilot a dalších nástrojů.
Ještě váháte?
Neváhejte a přihlaste se na náš kurz! Nejenom, že se sami naučíte něco nového, ale také se připravíte k profesní zkoušce. Pokud máte dotaz, obraťe se na nás na info@poc-sluzba.cz
Kurz si můžete nechat proplatit i prostřednictvím Úřadu práce. Najdete ho po přihlášení i na e-shopu Úřadu práce pod názvem Lektor/lektora dalšího vzdělávání (profesní kvalifikace, kód: 75-001-T; online)