Umíte komunikovat? A mohla bych to vidět?

Možná by název článku mohl být i Proč neumíme komunikovat? Možná se Vám to zdá samozřejmé – mluvit většina z nás umí a komunikace je přece o tom, že spolu mluvíme. Možná ano, ale posloucháme se navzájem? Nebo nám slova proletí jedním uchem tam a druhým ven bez toho, že bychom zaregistrovali jejich význam? S dovolením jsem si pro název článku vypůjčila hlášku z jednoho staršího českého filmu, kde v podstatě také šlo hodně o komunikaci – navzájem spolu mluvit, poslouchat se … a nakonec se to všem vyplatilo 🙂 .

O čem je vlastně komunikace?

Komunikace není jen o slovech – nezáleží tedy jen na tom, co řeknete a mnohdy je důležitější i jak to řeknete. Emoční zabarvení sdělení může dát slovům úplně jiný význam. Pak se taky můžete dostat do situace, kdy máte pocit, že jste přece věcně řekli všechno správně, ale vaše okolí vás pochopilo jinak. Proč? Na vině může být spousta věcí – mohli jste to říci naštvaně, nebo nedůrazně, vaše tělo “mluvilo” jinou řečí, než vy, … Důvodů může být spousta. Jak tedy komunikovat?

Mluvíme všichni stejným “jazykem”?

Teď nemyslím to, zda mluvíme všichni česky či anglicky. Ale představte si, že váš partner nebo partneři v komunikaci, jsou úplně jiné typy než vy? O čem to vlastně mluvíme? Vždyť přece já, jako šéf, mluvím vždy jasně, srozumitelně a k věci! Ano, vy to tak můžete vnímat, ale vaše okolí si z vašich slov a způsobů sdělení vybere to, co samo považuje za důležité, nebo prostě vnímá a reaguje na jiné věci jinak než vy.

Zkuste např. kolegovi, nebo podřízenému, zadat úkol, kdy musí přesně splnit jednotlivé kroky tak, jak vy jste je naplánovali. Pokud bude váš protějšek stejný typ, pak bude rád, že může postupovat podle předem zadaného plánu. No jo, ale co když není? Co když je pro něj předem stanovený postup problém? Co když jemu se lépe pracuje tehdy, když má zadaný výstup, tj. to, co od něj očekáváte, ale jak se k danému cíli dostane si chce udělat po svém? Je nutně takový člověk ve firmě za prudiče a nespokojence? Jenom proto, že si chce práci udělat po svém a udělá ji dobře? Jak s ním tedy máme správně komunikovat? To je jen malá ukázka, jak si různé typy osobnosti (ne)porozumí, protože každý z nich mluví a jedná jazykem “jiného kmene”.

Jak je to s různými typy osobností?

Typologie MBTI
Typologie MBTI – typ “Bavič” – zdroj: www.16personalities.com/

Typologií osobností je celá řada – začít můžeme u Eysenckovy typologie osobnosti (temperamentu), kterou asi většina zná, pokračovat můžeme s typologií MBTI, která je v posledních letech velmi často používaná v personalistice a nesmíme zapomenout na typologii DISC. Asi bychom mohli pokračovat dále, ale proč se o těchto typologiích zmiňujeme? Kde najdou praktické využití? Ano – správně – při komunikaci! A je jedno zda se budeme bavit s kolegou v práci, s nadřízeným, podřízeným nebo doma s členy rodiny nebo přáteli. Všichni jsme lidé – jsme v podstatě stejní, ale přesto jiní. Ani naše děti nemusí být stejným typem temperamentu nebo osobnosti jako my. A přesto nebo právě proto jim chceme rozumět – nebo se s nimi dorozumět. Takže pojďme zjistit, jak s nimi vlastně máme komunikovat!

Chcete další ukázku jak jsme stejní nebo jiní? Ukázka různého řešení pro různé typy dle DISC – otázka zní: “Jak se dostane mucha na strop?” – někdo odpoví, že nad tím nikdy nepřemýšlel, jiný odpoví, že tam asi doleze po zdi a tzv. “C” začnou problém detailně zkoumat, dokud na to nepřijdou. Nepřipomíná Vám to něco?

Tak co, umíte správně komunikovat?

Jak vidíte, umět správně a efektivně komunikovat je pro nás velmi důležitou dovedností – a to jak pro náš soukromý život, tak i pro práci. Chcete proniknout do tajů komunikace a dozvědět se něco více o svém typu osobnosti? Pak není nic lehčího – podívejte se na náš web a vyberte si z kurzů ten, který Vám bude nejvíce vyhovovat.

Menu