Brýle pro virtuální realitu - workshop pro kraj Vysočina

Skončila série workshopů – Brýle pro virtuální realitu

Tento týden skončila série 6 workshopů na téma Brýle pro virtuální realitu v rámci kraje Vysočina. Workshopy byly určeny pro pedagogy a proběhly na několika školách po celém kraji – a to jak na základních, tak i středních školách. Obsah workshopu byl sestaven v souladu se strategií digitálního vzdělávání a s tím souvisejících digitálních kompetencí.

Bylo vidět, že je velký rozdíl mezi školami – a to podle toho, jestli mají například jedno zařízení na celou školu nebo více zařízení. Zda si toto téma vzal „pod svá“ křídla některý z pedagogů nebo to pro ně zatím bylo zcela neznámé téma. Obecně se dá říci, že se jednalo o zvyšování digitálních kompetencí tak, aby pedagogové byli připraveni na výzvy, které nás mohou, ale i nemusí, čekat vzhledem k činostem ve virtuální realitě.

Co bylo obsahem našeho workshopu?

Workshop - Brýle pro virtuální realitu
  • Úvod do světa VR, AR a atd – nejprve jsme si něco řekli o tom, co je vůbec virtuální realita (VR) – co si pod tím představit.
  • Rozdíl mezi VR a AR – protože svět virtuální reality není jediný, tak jsme si lehce ukázali na Rozšířenou realitu (AR), aby účastníci viděli rozdíl.
  • Možnosti využití VR – krátká povídání jaké různé možnosti jsou aktuálně možné.
  • Platformy ve VR – protože aktuálně VR neznamená jedno zařízení nebo platforma
    • HTC Vive
    • Valve Index
    • Playstation VR
    • MS Holo Lens
    • Oculus
  • Praktická ukázka Oculus Quest 2 – protože na drtivé většině škol bylo dostupné toto zařízení, tak jsme se v rámci workshopu učili používat toto zařízení, propojit jej s mobilní aplikaci, nebo jak si streamovat obsah brýlí do prohlížeče a tím ukazovat pomocí projektoru, co se v brýlích „děje“ a mnoho dalších praktických věcí.
    • Oficiální aplikace
    • SideQuest
    • Free aplikace (např. YouTube VR, Gravity Sketch, Mission: ISS a další)

Jaký je aktuální stav VR?

Oculus Quest Pro
Meta Quest Pro zdroj: https://meta.com

Dal by se popsat velmi podobně jako například stav mobilních telefonu před 10 – 14 lety, kdy se hledala ideální cesta. Různí výrobci zkoušeli jaký design produktu bude ideální (véčka, vysouvací, otočné a atd). Byli jsme svědky přehlídky různých tvarů, funkcí a způsobů použití. Něco podobného je i nyní u zařízení pro VR. Také dnes v podstatě každý výrobce má jiný způsob ovládání pomocí joysticku, má jiný design upevnění brýlí na hlavu. I po softwarové stránce je každá platforma unikátní a ještě příliš neexistuje nějaký univerzální přístup. Na konci minulého roku přišli na svět nové verze brýlí například od Oculusu (Meta) – Meta Quest Pro nebo od Sony – PlayStation VR2. Kdy předchozí zařízení od Oculusu – Quest 2 se prodáválo kolem 12 000 Kč, tak Quest Pro se aktuálně prodává za cca 40 000 Kč, což možná mnohé uživatele může odradit.

A co na závěr?

V dnešním světě je stále více kladen důraz na digitální komptence nejen žáků, studentů, ale také pedagogů i zaměstnanců. S tím souvisí také digitální vzdělávání, které není limitováno jen v rámci tzv. formálního vzdělávání, ale stává se nedílnou součástí celoživotního vzdělávání, které podporují nejen technologické firmy, ale uplatnění nachází i ve zdravotnictví, službách. atd.

DVPP, Firemní školení
AR, Brýle pro virtuální realitu, DVPP, Kraj Vysočina, Meta, Oculus, Oculus Quest 2, Střední školy, Učitelé, Virtuální realita, VR, Základní školy

Archivy

Tvorba webových stránek
Digitální vzdělávání – roboti

Další podobné články